Mr. X Nightmare Review

• Titel: Streets of Rage 4 – Mr. X Nightmare
  • Uitgever: DotEmu
  • Releasedatum: 15 juli 2021

Mr. X Nightmare voegt nieuwe dimensie aan SoR4 toe!

Beat ’em ups. Als kinderen uit de jaren ’80 zijn wij er mee opgegroeid. Double Dragon, Teenage Mutant Ninja Turtles, Battletoads, Streets of Rage, allen zijn klassiekers die voor vele uren vermaak en tijdsverdrijf hebben gezorgd. Uiteraard waren mijn vrienden en ik daarom enorm enthousiast toen aangekondigd werd dat Streets of Rage 4 eindelijk uitgebracht zou worden. Wie had dat toch gedacht? Maar het werd nog beter, want onlangs werd de Mr. X Nightmare DLC uitgebracht. En ik kan nu al verklappen dat deze uitbreiding nieuw leven in de game heeft weten te blazen. Wat deze uitbreiding nou zo leuk maakt lees je hier in onze review.

Streets of Rage 4
Streets of Rage 4 Adam

Geen nieuwe Story missies voor Mr. X Nightmare

De Story modus van Streets of Rage 4 draait volledig om het kwaadaardige kroost van Mr. X. Zijn kinderen hebben namelijk een nieuw misdaadsyndicaat in het leven geroepen om de stad weer eens lekker ouderwets te terroriseren. reden genoeg voor onze heldhaftige vechtersbazen om hun geharde knokkels de strijd in te gooien.

Jammer genoeg bevat de Mr. X Nightmare DLC geen nieuwe Story missies. De kracht van de uitbreiding is vooral te vinden in de uitdagende Survival modus, drie splinternieuwe krijgers en een hele lading nieuwe aanvallen.

Survival modus is niet voor zwakkelingen

Zin om tegen oneindig veel vijanden te knokken om allemaal nieuwe aanvallen vrij te spelen? De Survival modus is dan zeker iets waar je in moet duiken. De regels zijn vrij simpel. Je kiest jouw favoriete personage, krijgt één leven en wordt ergens in een random arena neer gegooid. Hier zal je het op moeten nemen tegen een aantal vijanden. Als het je lukt om deze te verslaan mag je een random power-up kiezen die je kunt blijven gebruiken totdat je game over bent. Op naar de volgende level om nog meer schurken in elkaar te slaan. Doe dit lang genoeg en je hebt een stapel power-ups die je vrijwel onverslaanbaar maken. De vijanden worden natuurlijk ook steeds sterker en je zult er steeds meer tegen komen.

De Survival modus is bijzonder leuk, maar zeker ook wel een beetje frustrerend. Wat doet het toch pijn als je het verprutst en net niet je nieuwe beloning vrij speelt. Om de vijf levels krijg je namelijk een nieuwe aanval. Bij het selecteren van je personage kun je vervolgens in alle modi zelf kiezen welke aanvallen je wilt gebruiken en dus je favoriete personage helemaal naar smaak aanpassen. Een leuk systeem die voor nog meer extra replay value zorgt.

Zin om tegen oneindig veel vijanden te knokken om allemaal nieuwe aanvallen vrij te spelen?

Mr. X Nightmare voegt bovendien ook een drietal bekende personages aan de game toe. Estel, de stoere politieagente staat haar mannetje en moet het hebben van harde kicks en knallende handgranaten. Daarnaast is haar speciale aanval de klassieke special uit Streets of Rage 3. Ze roept namelijk versterking op die je vanuit een auto belaagt met een raketaanval. Max is de worstelaar van het gezelschap. Erg sterk, maar ook meteen heel erg langzaam vergeleken met de andere SoR4 krijgers. Tot slot is er Shiva. Een Oosterse vechtkunst meester die bliksemsnel door je beeld teleporteert en zelfs schaduwklonen van zichzelf kan oproepen. Leuk feitje: de nieuwe krijgers zijn allen bazen die je normaal gesproken in de Story modus tegen komt.

Streets of Rage 4 power up

Kies een kleurtje

Zodra je Streets of Rage 4 opstart kun je al meteen aan de slag met customization. Elk personage heeft namelijk verschillende kleurenschema’s die je kunt selecteren. Zo is het mogelijk om toch nog even wat meer persoonlijkheid aan jouw favoriete krijgers toe te voegen. Daarnaast speel je via de nieuwe Survival modus ook nog eens allerlei nieuwe aanvallen vrij. Streets of Rage 4 ziet er verder prachtig uit. De animaties zijn vloeiend en de speciale effecten spatten van je scherm. Vooral Shiva en Axel zorgen voor een waar spektakel dankzij de schaduwklonen en vlammende draken.

Met de verschillende levels en arena’s zit het ook helemaal goed. Er is genoeg diversiteit te vinden en de grafische stijl verandert zo nu en dan van prachtige handgetekende graphics naar de klassieke 16-Bit stijl. Iets wat vooral in de Survival modus prominent aanwezig is.

streets-of-rage-4 coop

Mr. X Nightmare voegt hele lading content toe

In Streets of Rage 4 was al genoeg te doen, maar dankzij de Mr. X Nightmare DLC krijgen spelers nog meer leuke content. De nieuwe Survival modus is een gigantische uitdaging en beloont doorzetters met krachtige nieuwe aanvallen voor alle personages. Het mooie hiervan is dat je hiermee allerlei nieuwe combo’s kunt bedenken. Verder zijn er natuurlijk drie splinternieuwe personages die je in alle modi kunt gebruiken. Als je genoeg controllers in huis hebt kun je trouwens met vier mensen tegelijk offline met de game aan de slag. Heerlijk ouderwets en bijzonder bevredigend. Online kun je lekker met zijn tweeën aan de slag. Streets of Rage 4 is daarom een game met heel wat replay value.

Streets of Rage 4 was het wachten meer dan waard

Dit vierde deel uit de Streets of Rage reeks is wat mij betreft de beste game en een beat ’em up die veel te lang op zich heeft laten wachten. DotEmu krijgt daarom onze allergrootste collectieve dank. De gameplay is flitsend en het is enorm leuk om uitgebreide combo’s te leren gebruiken.Daarnaast heb je ook nog eens de mogelijkheid om met klassieke personages uit SoR en SoR2 te spelen. De SoR4 personages zijn echter een stuk uitgebreider qua moves. Grafisch is de game prachtig gemaakt en zijn de animaties zeer vloeiend. Mr. X Nightmare voegt een hele nieuwe dimensie aan de game toe waar je nog lange tijd mee zoet zal zijn.