Diablo II: Resurrected Review

• Titel: Diablo II: Resurrected
  • Uitgever: Activision Blizzard
  • Releasedatum: 23 september 2021

Diablo II keert na eenentwintig jaar terug!

Veel fans hebben er lang op moeten wachten, maar onlangs verscheen na eenentwintig jaar eindelijk de opgepoetste versie van Diablo II. Nou moet ik jullie meteen toegeven dat ik nooit een Diablo II speler ben geweest. De vele honderden uren die ik in Tristram heb doorgebracht waren voornamelijk in Diablo III. Dit maakte het daarom erg moeilijk om terug in de tijd te gaan. Nou is de vraag vooral of Diablo II: Resurrected zich kan meten met het origineel uit 2000. Is dit een game voor zowel oude als nieuwe spelers, of moet je dit bloederige avontuur links laten liggen?

Diablo 2
Diablo 2

De Dark Wanderer brengt dood en verderf naar Tristram

Ook in Diablo II: Resurrected ga jij op jacht naar de Dark Wanderer. Na het verslaan van Diablo in de eerste game draagt de mysterieuze held de soulstone in zijn lichaam bij zich en wordt hij langzaam aan bezeten door de kwaadaardige Diablo. Dit zorgt er voor dat hij allerlei kwaadaardige wezens los laat en dood en verderf verspreid in het ooit zo vredige Tristram. Het is daarom weer aan jou om eens en voor altijd een einde te maken aan Diablo’s kwaadaardige heerschappij en invloed.

Welke class kies jij?

Diablo II: Resurrected biedt spelers zeven verschillende helden. Zo kun je kiezen tussen de Amazone, Barbarian, Paladin, Sorceress, Necromancer, Druid en Assassin. Ik besloot om de Necromancer te proberen, omdat dit in Diablo III een van mijn favoriete personages was. Als Necromancer moet je het vooral hebben van jouw ondode dienaren die alle vuile klusjes voor je opknappen.

Waar vele andere games uit het aktie-RPG genre een hele lading complexiteit en diepgang aan het genre toevoegden bleef Diablo II altijd erg simpel om op te pikken. Toch zijn er ontelbare manieren om jou krachtige held te bouwen en zul je heel wat diversiteit tegenkomen. Daarnaast geeft het lootsysteem spelers genoeg redenen om na het uitspelen van de game op jacht te gaan naar de meest zeldzaamste items.

Als op de PC speelt kun je bovendien alle controls volledig naar smaak aanpassen.

Het moderniseren van Diablo II heeft er ook voor gezorgd dat de game nog toegankelijker is voor spelers. Er zijn bijvoorbeeld allerlei modi voor verschillende vormen van kleurenblindheid aan de game toegevoegd. Daarnaast voegen de nieuwe opties voor de user interface ook heel wat aan de game toe. De minimap is enorm verbeterd door deze te verkleinen. Je beeld wordt niet langer volledig gevuld en geeft je veel meer overzicht als je de weg even niet meer weet. De nieuwe storage tabs in de stash zorgen er voor dat je met veel gemak items kan ruilen met je andere personages. Als je op de PC speelt kun je bovendien alle controls volledig naar smaak aanpassen. Maar als je muis en keyboard maar lastig vindt kun je er ook voor kiezen om een Xbox of PlayStation controller te gebruiken. Iets wat zo nu en dan zelfs veel beter werkt dan een klassieke setup.

Diablo 2

Deze remaster ziet er geweldig uit

Diablo II: Resurrected is op grafisch gebied een hele verbetering. De game behoudt de spirit van het origineel, maar voegt allerlei details toe die je er vroeger zelf bij moest fantaseren. De cinematics zijn ook aangepakt en kunnen zich meten met de hedendaagse cinematics die Blizzard Entertainment in hun games gebruikt. Als je op zoek bent naar een klassieke game met een moderne draai zit je dus helemaal goed. Zelfs met een wat oudere PC zul je de game namelijk makkelijk op high settings kunnen draaien. Ik moet er wel bij zeggen dat nieuwe spelers de game misschien een beetje te verouderd zullen vinden. Daarnaast zijn sommige animaties ook alles behalve vloeiend.

Diablo 2

Sfeervolle muziek tijdens het vernietigen van demonen

Bij het doden van duizenden kwaadaardige mosters heb je natuurlijk een goed deuntje nodig. Iets wat in Diablo II: Resurrected helemaal prima geregeld is. Veel van de muziek klonk erg herkenbaar door het spelen van Diablo III en zorgde ook in dit avontuur voor een geweldige sfeer. De vele verschillende geluidseffecten waren ook erg goed en kunnen zelfs aangepast worden. Zo kies je zelf welke geluidseffecten jij het belangrijkst vindt.

Er komt geen einde aan

Als je op zoek bent naar een game die je als excuus kunt gebruiken om al je sociale verplichtingen te annuleren zit je met Diablo II: Resurrected helemaal goed. Je kunt je namelijk vele tientallen uren vermaken met de vijf acts van de story. Als je bovendien alle zeven classes wilt spelen en ze op wilt bouwen tot de krachtigste helden van Tristram ben je dus wel even bezig. Het vinden van de meest zeldzaamste items is bijvoorbeeld al een bijbaan. Verder kun je de game ook nog samen spelen (met zijn achten) en is Blizzard schijnbaar van plan mod content toe te staan. Hier zijn ze sinds maart van dit jaar echter een beetje stil over gebleven. Seasonal ladders zouden ook naar de game komen, maar wanneer en in wat voor vorm is helaas nog niet duidelijk. Voor nu is er in ieder geval genoeg te doen.

Diablo II: Resurrected is niet voor iedereen

Ik word hier mogelijk voor op de brandstapel gegooid, maar Diablo II: Resurrected is niet voor iedereen. Ja, de game is een verrassend goede remake. Toch denk ik dat nieuwe spelers er een stuk moeilijker in zullen kunnen komen. Dit is een game die vooral de veteranen moet bevredigen en inspeelt op hun nostalgische gevoelens. De grafische upgrade is fijn, maar de gameplay voelt soms te traag voor mijn smaak. Daarnaast is de UI erg ouderwets en klungelig. Het verhaal is echter goed en de vele verschillende classes bieden veel diversiteit. Het is dus maar net waar je van houdt. Ik zou er als splinternieuwe Diablo II speler alleen niet te veel van verwachten om teleurstelling te voorkomen.